Nieuws

Sporten én Stoppen met Roken, een prach... Lees verder
Routekaart Stoppen met Roken voor dokter... Lees verder

Lekker Slapen

Verkeerde slaapgewoonten, piekeren, emotionele en lichamelijk overactiviteit, verkeerde slaaphygiëne zijn vervelende ingrediënten om in een vicieuze cirkel van langdurige slapeloosheid te raken. U heeft het gevoel dat u er zelf niet meer uit komt. Het veranderen van uw leefstijl is een uitstekende weg naar beter en lekker slapen. En daar helpen we u naar toe.

 

• Doe een kleine test
• Slapeloosheid kan chronisch worden
• Wat is normale slaap?
• Aesculaap helpt en leert u Lekker Slapen
• Heerlijk wegdromen met oefenen
• Veranderen van gedrag doet slapen
• Wie begeleidt?
• Voor wie en meer weten?

 

 

Doe een kleine test

Heeft u vaker last van slapeloosheid? Ja Nee
Bijvoorbeeld:
Slecht inslapen? Ja Nee
Lang wakker liggen? Ja Nee
Te vaak of te vroeg wakker worden? Ja Nee
Bent u daardoor overdag vaker moe? Ja Nee
Lusteloos? Ja Nee
Slaperig? Ja Nee
Slecht geconcentreerd? Ja Nee
Prikkelbaar? Ja Nee

Wanneer u 1 van deze vragen met Ja heeft beantwoord, dan is het zeker de moeite waard om contact op te nemen. Bel mij en ik geef graag een toelichting en enkele tips naar Lekker Slapen.


Slapeloosheid kan chronisch worden

Ongeveer 1/3 van de mensen heeft last van slaapproblemen. Woelen in je bed lost niets op. Slapeloosheid hangt vaak samen met diverse factoren van doen, denken en voelen. De manier waarop u omgaat met slapeloosheid (vooral uw gedachten en gewoonten) bepalen zelfs of slapeloosheid chronisch zal worden.


Wat is normale slaap?

Ongeveer een derde van ons leven brengen we slapend door. Een goede slaap is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling, een herstel, het lichaam en de hersenen komen tot rust. Slaap brengt weer energie en doet het overdag geleerde beter onthouden. Slaap maakt dat u groeit.

Slaap bestaat uit verschillende fasen die elkaar in een cyclus opvolgen.

afbeelding slaapfasen

 

 

 

 

 

 

 

De REM-slaap (ook wel droom-slaap) en niet-REM-slaap (REM is de afkorting van Rapid Eye Movements of snelle oogbewegingen) wisselen elkaar af. De grafiek laat een schematische weergave van de uren van de slaap (van links naar rechts) en de verschillende slaapfasen (van boven naar beneden). Zoals je kunt zien, zijn de diepe slaapfasen in het begin van de slaapperiode langer en de REM-slaapfasen korter. In het tweede deel van de slaapperiode is dat net andersom.

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. De een heeft gewoon meer behoefte aan slaap dan de ander. Bovendien lijken jongeren minder last te hebben van een nacht slecht slapen dan volwassenen. Toch hebben jongeren juist meer behoefte aan slaap dan volwassenen, meer zelfs dan de meeste mensen denken.


Aesculaap helpt en leert u Lekker Slapen

Verkeerde slaapgewoonten, piekeren, emotionele en lichamelijk overactiviteit, verkeerde slaaphygiëne zijn vervelende ingrediënten om in een vicieuze cirkel van langdurige slapeloosheid te raken. U heeft het gevoel dat u er zelf niet meer uit komt. Het veranderen van uw leefstijl is een uitstekende weg naar beter en lekker slapen. En daar helpen we u naar toe. We maken stappen vanaf het bepalen van het huidige slaappatroon. Slaaphygiëne, slaapgedrag verbeteren, leren ontspannen en rustmomenten inbouwen. Omgaan met piekeren en het aanpakken en wegwerken van hinderende gedachten. En dan… lekker slapen.


Heerlijk wegdromen met oefenen

De aanpak van Lekker Slapen is een intensieve persoonlijke begeleiding, afgestemd op uw situatie. Het proces van leefstijlverandering vraagt meerdere gesprekken om succesvol te zijn. De begeleiding duurt daarom 4-6 maanden en bestaat uit 8 persoonlijke gesprekken, thuisopdrachten, telefonische contacten tussendoor. Alles aangepast op de persoonlijke omstandigheden van u en het moment. Het totale Lekker Slapen-programma omvat 9 uren begeleiding, met thuiswerk en slaapoefeningen.


Veranderen van gedrag doet slapen

Lekker Slapen is een actief persoonlijk proces waarbij motivatie en actieve inzet van uzelf voor een groot deel het succes van Lekker Slapen bepaalt. Het werken aan aspecten binnen bewuste (cognitieve) gedragsverandering staat centraal. Natuurlijk slaapt u thuis. U droomt heerlijk weg bij de oefeningen.


Wie begeleidt?

De persoonlijke intensieve begeleiding wordt uitgevoerd door Linda de Boer-Hendriks. Zij heeft diverse scholingen en trainingen gevolgd in motiverende gespreksvoering, cognitieve gedragsverandering en specifiek betreffende Slapeloosheid. Naast deze begeleiding Lekker Slapen begeleidt zij ook succesvol mensen naar een gezonde leefstijl in: Stoppen Met Roken en Werken naar een gezond gewicht (Bodycoach). Aesculaap werkt door heel Limburg; de Lekker Slapen-begeleiding vindt dus plaats bij u in de buurt, zelfs binnen uw gemeente.


Voor wie en meer weten?

Voor iedereen die meer dan 3 vragen hierboven met Ja beantwoordde. En ook voor iedereen die met een gezonde leef- en slaapstijl beter wil leren slapen. Voor mensen die veel piekeren. Voor patiënten waarbij vast staat dat er geen medische oorzaak ten grondslag ligt aan slecht slapen.

Wilt u eerst meer weten, persoonlijke informatie, tips of meteen starten met Lekker Slapen:
Aesculaap Medische Assistentie
Linda de Boer
Mobiel: 06-30 40 66 91
Mail: info@aesculaap-ma.nl